tisdag 19 augusti 2014

Frågor och svar om arkivering


VARFÖR ska jag arkivera ? Olika avtal, hyresavtal är viktigt att ha kvar. Så kan kommande generationer se vad föreningen sysslat med (kulturhistoria, kvinnohistoria), om nån behöver veta om nån varit aktiv i styrelser eller jobbat för föreningen
VAD ska jag arkivera ? Allt som belyser den egna föreningens verksamhet
HUR ska jag arkivera ? Ordna dokumenten / pappren i logisk ordning enligt ämne, sedan kronologiskt – då är det lättare att hitta i arkivsamlingen
VARFÖR ska jag ge med en grovförteckning över överlämnade handlingar ? Du sparar förteckningen i den aktuella protokollmappen så vet alla nya sekreterare vart de gamla pappren har försvunnit. OCH så du vet vad du har gett till slutarkivet
VARFÖR ger jag inga verifikat till arkivet ? För de ska sparas bara i 10 år och sedan slängas
VARFÖR ska jag inte enbart spara elektroniskt ? För elektroniskt är inte beständigt
VARFÖR ”skriva” ut foton på arkivdugligt papper ? För fotografierna har inget beständigt negativ. Fotografiets datainformation försvinner så småningom o då finns inga foton kvar
VARFÖR ska jag skriva på foton ? (©, vem o var o när) Annars vet man inget om bilden – skriv helst med blyerts inte mitt på bilden.
FÅR jag se ”mina” papper mera ? Du får när som helst kontakta slutarkivet och läsa dokumenten....
VARFÖR är det bra med slutarkiv ? Slutarkiven förvarar ditt föreningsarkiv i arkivbeständiga mappar i lämplig omgivning för papper med brandsäkra dörrar. Inga möss, råttor eller mögelsporer kommer åt dem. Det är lättare att hitta i arkivet när handlingarna är ordnade och förtecknade. Föreningens arkiv finns behändigt till forskarnas förfogande i ett slutarkiv som har forskarsal. 
Handlingar om Hemsysterverksamheten - snart är de i aktomslag och arkivmapp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.